Her kan du læse om Person dataloven. Samt om det samtykke som medlemmer og frivillige skal give, før man som forening, må offentliggøre fotos af disse på hjemmesider og sociale medier.

Du har sikkert hørt om Persondataloven, der trådte i kraft maj 2018.
Med den, er der kommet større fokus på, hvordan organisationer og foreninger skal administrere personfølsomme oplysninger. Det gælder for deres medlemmer og frivillige.
Oplysninger som bl.a. tæller adresser og telefonnumre. Men vidste du, at en forening også skal inddrive samtykke til brug af foto’s af personer ? Det skal ske hvis man kan identificerer personerne på billedet. Før må fotos ikke offentliggøres på hjemmesider og sociale medier

Datatilsynet skriver nemlig følgende: … “det vil fremadrettet være Datatilsynets opfattelse, at spørgsmålet, om der vil kunne offentliggøres et billede på internettet – uden samtykke fra den berørte person – vil bero på en helhedsvurdering af billedet og formålet med offentliggørelsen. Det påhviler således den dataansvarlige – som ved enhver behandling af personoplysninger – at vurdere, på hvilket behandlingsgrundlag et billede af en identificerbar person kan offentliggøres“.

Hvis du som forening eller organisation vil bruge billeder, hvor man kan se, hvem personerne på billedet er, skal du have underskrevet et samtykke.
Samtykket er et dokument som beviser, at du må bruge billedet af en pågældende person til offentligt brug. Samtykket skal indeholde, hvad og hvor du vil bruge billedematerialet af personerne henne. Ligeledes skal der i samtykket stå, at personen altid kan tilbagekalde sit samtykke.

Vi har lavet en samtykkeskabelon, som er gratis for dig at downloade. Den skal ses som inspiration til jeres kommende samtykke – men husk at ændre i teksten, da vi har skrevet en generel beskrivelse for brug af billedmateriale. Skabelonen finder du her: Samtykke.foto

God fornøjelse 🙂